Followers

Thursday, October 29, 2009

Labaikallahumalabaik....(Part II - Hasrat Ibu Harapan Jiwa)

Sebaik sahaja menerima visa dr Konsulat Saudi, dan mengkhabarkannya pada keluarga...saya terus ke pejabat. Sahabat2 di pejabat semua menyambut baik....saya ambil borang cuti dr PA Duta....kata PA "Kak Ina rasa mmg dah rezeki En Im, hari tu En Im gi umrah, En Im doakan Kak Ina dapat buat umrah Ramdhan....makbul, masa Kak Ina gi umrah Ramadhan, Kak Ina doakan En Im gi haji....alhamdulillah dah dapat pun visa" Sambil menghulurkan borang cuti......Kak Ina mengomel lagi "heeee......bestnya En Im, doakan Kak Ina ye nanti....eh....kalaulah En Im sempat balik Msia sblm pergi lagi bagus....dpt cium tangan org tua, jumpa adik beradik..................." Saya kata "Mmg pun Kak Ina...tp rasanya tak dapatlah...sbb byk nak siapkan report...selesaikan desk work sblm berlepas, flight tiket balik KL pun mahal.....byk nak belanja ni Kak Ina, lagipun baik saya tumpukan perancangan ke Makkah....saya cadang nak fly hujung Nov"


Sabtu 13 Okt 08 - Isteri saya yg dah sebulan bertungukus lumus menguruskan tiket penerbangan saya ikut bersama-sama ke agensi penerbangan sewaktu masa rehat tengahari pejabat....punya lambat...debaran saya hilang datang......mengalahkan debaran menghadapi tok kadi....saya mula berang dgn perangai agensi yg byk sgt kerenahnya....isteri kata "Im kalau kat sini dah nak marah2....nanti kat Makkah nanti mcmana....tunggu jelah, dorang ni pun lambat sbb keluar lunch". Saya diam seketika.....terus hubungi pejabat dan bg tau saya lambat masuk ofis....Jam 2.30 ptg baru selesai urusan tiket....mak ai, mahal sesgt dlm Euro1,400....lebih dr double dr harga tiket masa musim umrah lalu....apapun alhamdulillah...tiket di tangan, tarikh penerbangan 27 November 2008.



Ahad 12 Okt 08 - Ibu menghubungi saya utk kali kedua slps berita gembira mendapat visa. Bersembang pjg.....tetiba suara sebak Ibu kedengaran...merintih....katanya"Im, kalau boleh aku nak sangat jumpa kau, peluk cium kau sblm kau ke Makkah" saya rasa bagai halilintar menyambar jasad diri.....saya cekal berkata "tak payahlah Ibuk....mahal Ibuk nak dtg sini, Im pun ada ingat nak balik tp...mana sempat....lagi sebulan lebih sikit je ni nak pergi...byk kerja ni" Dlm hati berkata-kata....aku nak sgt pulang bertemu kedua org tua. Ibu terus berkata..."Im kalau boleh aku nak terbang ke sana jumpa anak lelaki bongsu aku....." aku terdiam terus, dan meneguhkan hati..."alah Ibuk...tak pe, tak de apa2 pun, doakan aje..."

Slps tu terima sms dr kakak berbunyi "Alhamdulillah, tahun ini aku dpt hadiah ulangtahun perkahwinan yang besar"......aku terpikir....pe benda pulak...kakak aku ni, jd sy menjawap "apa yg kau dpt, Rahman (suami) bg kau apa, kete, rumah".....beliau menjawab "Hadiahnya ialah - Allah menjemput kau menjadi tetamuNya pada 27 Nov - anniversary aku" Saya terkebil2...adakah ini suratan atau kebetulan.


Rabu 15 Oktober - hati kuat terasa....eh...sblm gi haji aku nak jumpa org2 tua, sanak saudara, kenalan taulan...nak balik Msia...mahal....tanggungjwb kerja juga tak mengizinkan. Tetiba teringat cadangan teman rapat (Azuar Husin) untuk turut serta facebook.....ramai yg dah ajak join sblm ni,tp saya tangguhkan...tp pada hari itu saya mencuba..........Ya Allah...bestnya dlm sehari saya dapat connect dgn puluhan kawan.....saya berkira2...alhamdulillah....insyaAllah sblm terbang ke Makkah....dptlah saya sekurang-kurangnya memberitakan pemergian haji saya kepada rakan2 rapat....bukan niat membangga diri....sekadar memohon maaf, menghalalkan segala2nya sebelum meneruskan kembara agung......sebelum pemergian saya dpt kumpulkan lebih 200 kawan lama...alhamdulillah....harapan diri dimakbulkanNya jua.


Jumaat, 17 Oktober - di pejabat tetiba "En Im...ada faks SEGERA utk En Im dr JPA.....nah" sambil menghulurkan faks yg baru di terima. Mata saya berkaca....hati berbunga....saya dijmpt hadiri kursus di Langkawi dr 28 - 31 Oktober...........khabaran berita gembira tak ku sampaikan pada keluarga di Msia/Spore, cuma aku katakan pada kakak "Ana, kau boleh tak tlg ambik kawan aku sekeluarga di KLIA pada 27 Okt....dia ni org Arab, nak dtg Msia b5 dgn isteri dan anak2...lebih kurang sebaya je dgn family aku". Kakak saya kata "OK, NO PROBLEM, sbb kebetulan cuti Deepavali"

27 Oktober/27 Syawal - suratan atau kebetulan, ia juga tarikh ulangtahun kelahiran saya mengikut kalender Hijrah. Saya tiba di KLIA bersama keluarga...sebaik sahaja ternampak saya, kakak saya bagai tidak percaya....sampai terkujat bulat bijik mata dia melihat saya, isteri dan 3 anak2 di KLIA...tak terungkap kata....suami beliau pun begitu....berkali2 menggeleng kepala. Kami terus dibawa ke rumah Ibu di Kg Pandan. Dlm perjalanan kakak saya hubungi ibu "Ibuk ni kawan Imran si Pak Arab ni nak terus dtg rumah...katanya nak jumpa org tua Imran" Ibu saya menjawap "Eh....Ana...kenapalah si Pak Arab tu....kau kata nak bawa makan pagi dan jln2 dulu......aku tak siap apa pun ni" Kakak katakan "Alah Ibuk...dia kata nak jumpa je...takkan Ana nak kata tak boleh" Kami satu kereta ketawa pecah2 perut. Sampai di laman rumah.....ibu membuka kunci pintu...tertunduk2 dia meninjau dr grill rumah, wajah tetamu Arab yang dijangkakan.....jelas nampak beliau bagai tak yakin tak percaya dgn pdgn beliau sendiri....dia tinjau lagi....sebaik saja kami keluar kereta.....barulah Ibu yakin....anak lelaki bongsu beliau di depan mata..................bygkan sendiri bgm sebak dan gembiranya Ibu dan Bapak :-) hasrat jiwanya dimakbulkan......penghujung Syawal disambut bagai hari raya pertama.


Di Malaysia...saya busy...berkursus, menguruskan hal pejabat, dsbnya. Semasa kursus bertemu sahabat-sahabat lama, di penghujung kursus saya khabarkan berita gembira pemergian haji saya....SEMUA terperanjat...tak sangka.....kerana seingat semua...saya ni jenis cukup sosial dan gila-gila....saya senyum dan berkata "sudah suratNya....saya terima segala seadanya" Paling bermakna...sahabat rapat yg sudah lama tidak berbicara disebabkan tohmahan org....mula berbicara semula...merungkai segala kekusutan selama 4 tahun....maha suci Allah....silaturahim kami dimurnikan semula sblm kembara haji saya bermula. Hiba dan gembira bersatu.....harapan jiwa utk memohon maaf dan memperbaiki segala kekhilafan dlm hubungan sesama manusia, di makbulkanNya.

Di kesempatan itu, alhamdulillah....sempat juga ke Singapura bertemu keluarga dan sahabat rapat - Zulhasny Zulkifli. Keluarga dan sahabat di Singapura byk berkongsi tips ibadah.....pulang saja dr Singapura....ibu dah merencana kenduri doa selamat....berkali-kali saya menolak...hasrat ibu akhirnya saya turutkan jua.

8 November - Kenduri doa selamat.....bagai majlis pertunangan....penuh jemputan......siap ambik katering....ABC kegemaran saya pun dihidang bersama. Ramai yg datang.....terlalu ramai....saya bersyukur dapat bertemu saudara mara yg lama tak bertemu sejak duduk di luar negara....kawan2 rapat turut serta.....cukup bermakna.....Allah penuhi lagi harapan saya utk bertemu semua...alhamdulillah

Ahad 9 November - saya sekeluarga berangkat pulang ke Paris....di KLIA, ramai yg menghantar Ibu, Bapa, Mama Jo (ibu mertua) adik beradik, saudara mara, sahabat....penuh....mmg bagai menghantar org di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya. Sebak, sayu, pilu....bercampur aduk menyelubungi detik perpisahan....luaran saya COOL saja tp jiwa bergelora bagai meronta, tertanya2 "andai ini adalah perpisahan terakhir buat saya dengan keluarga di dunia"......tepat jam 11.30 mlm kami berlepas pulang meninggalkan bumi Malaysia tercinta...meninggalkan org2 yg tersayang, berbekalkan nasihat keluarga dan teman, membawa harapan serta doa2 yg dititipkan kepada saya utk ke tanah suci Makkahtul Mukarammah.............

.....................bersambung Part III










18 comments:

  1. salam abang,

    awat adik abg sorg nie dok ketinggalan aje cerita2 arini..huhuhu...nanti dah katam cerita abg hanis komen semula k....

    ReplyDelete
  2. Hanis...tak pe...saya tulis slow and steady....jd senang Hanis catch up....Part III nanti Abg upload esok ye...bg peluang kat semua baca Pat I and II. Promise ye, Hanis baca....ada byk yg tersirat sebenarnya :-)

    ReplyDelete
  3. syahdunya im....ingat mama mertua ingat mamaju...tk

    ReplyDelete
  4. Mama Ju....saya cukup rapat dgn Mama Jo saya, Mama Ju pun saya ingat gak....hehehe

    ReplyDelete
  5. emmmm...kenapa hanis pon terasa sedih baca kisah nie...hanis pon sebak baca perpisahan tu..
    sesungguhnya itulah ketentuan Allah...semuanya telah tertulis oleh Nya...

    sambungan plssss..... ;-)

    ReplyDelete
  6. Hanis...dalam sedih sebak ada manisnya...itulah janji Allah yg maha esa.....yakinlah....dah nak siap pun n3 baru....saja je saya nak tunggu CM komen dulu....sampai hati dia tak singgah blog saya hari ni...huhuhuhu

    ReplyDelete
  7. shahdu..part 3 pls..tengah syok baca..aik..dah habis lagi..tak yah tunggu CM..biar dia kejar..lari sikit exercise..dah terbayang lakonan mantap Yaya sebagai Nor Amina..gaya dialog nyer sama la..cun..cun..bila Yaya nak geng ngan akak ni?

    ReplyDelete
  8. Salam IP,
    Salam ukhwah... sayu hati baca kisah saudara dalam perjalanan ibadah. Alhamdulillah, IP anak yang cukup baik. Tak dapat bayangkan perpisahan dengan ibu.. tak sabar tunggu cerita seterusnya.

    ReplyDelete
  9. Datin...tunggu nooo...mlm nanti saya sambung Part III dgn tajuk Selamat Tinggal Dunia.

    Datin, apalah agaknya CM tgh buat, tgh blender cili ke tgh blender tomato...hehehe

    Eh...dialog my wife sama ke dgn skrip Nur Kasih...peliklh pulak :-)

    ReplyDelete
  10. Zie....salam ukhwah buat Zie jua. Mmg sebak dan syahdu...ni saya baru abis solat Jumaat....lepas solat td, saya baca kejap surah Yunus...baru ayat ke 7,8 dan menitis airmata saya, kenangkan Baitullah.

    Alhamdulillah...Ibu saya Ratu hati saya :-)

    ReplyDelete
  11. salam en im

    cm datang ni,lambat sikit dating dengan Adam Hassan,hero drama Nur Kasih,adoi best lagi cerita `imran hassan,` dari Adam Hassan ni..

    plotmu susah nak dijangkanya,byk berlaku kebetulan dan bukti kasih dan rahmat Allah pada cik imran,saya hanya sempat jumpa harny tak sampai dua jam,tapi ceritanya ttg haji cik im,amat buat saya excited nk tahu dr icik im sendiri...

    sambung22..

    ReplyDelete
  12. CM....cite2 yg sy cite kan Harny....nanti akan dihuraikan bermula Part IV.....

    Plot kisah hidup mmg menarik, tu yg selalu sy sebut dlm blog Datin....LIFE IS SO BEAUTIFUL...

    Err...Adam Hassan vs Imran Hassan...asal jgn jd cite Sarjan Hassan udahlah...heheheh

    CM...spt yg dijanji kpd Datin td....Part III - Selamat Tinggal Dunia saya akan upload lg 2 minit...sudi2kanlah ye....

    ReplyDelete
  13. salam IP,

    banyak yg tersirat dalam apa yg dihadapi oleh IP yg boleh kita ambil sebagai iktibar dlm menjalani kehidupan.
    perancangan Allah SWT maha hebat, bila kita rasa kerungsingan diberi cahaya ketenangan, bila kita rasa kesempitan diberi kita cahaya kelapangan , allah maha kaya.

    Alhamdulillah

    ReplyDelete
  14. CR...Allah terlalu kaya....sebutir debu mungkin jauh lebih besar dr kita berbanding kekuasaanNya. Saya redha.

    ReplyDelete
  15. salam IP..
    sesungguhnya Allah tu maha berkuasa .dia tahu segala apa yg tersirat di hati hambanya... janji Allah itu pasti .apatah lagi kehendak hati ibu yg tercinta.

    ReplyDelete
  16. Salam En Im,

    Semakin mendebarkan dan sekali lagi saya sebak bila membaca part balik ke Malaysia dan bertemu dgn bonda tercinta. Betul buat drama nie.

    ReplyDelete
  17. Ummi Humaira....saya sebenarnya bukanlah anak manja Ibu...Allah takdirkan kami sentiasa berjauhan, dulu di Jepun, kini di Paris...bila berjauhan...baru saya kenal erti kasihnya Ibu.....sesungguhnya Allah maha berkuasa.

    ReplyDelete
  18. Ina...mmg pun mcm drama..dah ada org nak mintak copyright ni...hehehe. Ina...hidup ini adalah sandiwara...kita pelakon2nya...akhirat nantilah kehidupan sebenar.

    ReplyDelete