Followers

Thursday, October 29, 2009

Labaikallahumalabaik...............(Part 1)

Buat teman-teman semua, apakah pengalaman sepanjang hidup yang tak mungkin anda lupakan. Tentu ramai yang menjawab....pengalaman haji sebagai pengalaman yg paling bermakna. Buat saya, pengalaman haji yang saya sempurnakan tahun lalu (1429/2008) terlalu bermakna...tiada bandingannya.

Perjalanan haji saya yang sebenar bukanlah bermula pada tarikh perlepasan penerbangan pada 27 November 2008.......perjalanan saya bermula pada musim haji tahun 2000, semasa saya menghantar kakak saya untuk penerbangan hajinya.

Masih terngiang-ngiang jelas laungan LABAIKALLAHUMALABAIK LABAIKALASHARIKALAKALABAIK.....oleh jemaah haji di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya pada masa itu. Tetiba hati saya tersentak...bagai ingin turut menyahut seruan haji...bagai ingin berada bersama ribuan jemaah-jemaah yang sedang mendaftar masuk untuk diterbangkan ke Tanah Suci...airmata saya bergenangan...entah kenapa....gelodak perasaan begitu ketara...tp saya pendamkan.

Pulang ke rumah org tua....saya bersolat Asar..Maghrib...Isya...bersendirian....jiwa saya masih tidak tenteram....kenapa....mengapa.....saya terfikir mungkin saya terlalu memikirkan kakak saya....tapi tidak....mlm tersebut begitu sukar saya melelapkan mata...sehingga terkeluar kata "Ya Allah aku ingin menunaikan fardhu haji...jemputlah aku...permudahkanlah segalanya bagi ku"....saya ulang berkali-kali....sehingga terlelap mata.

Oktober 2000....saya ke Jepun...3 tahun, dpt anak pertama dan kedua. Julai 2003...kami pulang ke tanahair, alhamdulillah ada sedikit duit simpanan....saya ke Tabung Haji di Putrajaya dan mendaftar.....tarikh yang ditawarkan ialah 2015.....saya berkata "gila ke....takkan lama sgt nak tunggu....kalau nak rayu pun takkan dpt gi dlm masa 2, 3 tahun ni....hmmm...tak pe, rilekslah dulu, ada rezeki nanti adalah". Hasrat haji saya terus saya pendam dan bagai hampir berkubur disebabkan pelbagai bebanan...tanggungjawab...dsbnya....sehinggalah Sept 2006.

Masih jelas diingatan sblm berlepas ke Paris pada 4 Sept....ibu saya berkata "Im...kau ada kata nak gi Haji...." sambil menghulurkan saya 2 set kain ihram. Saya mengangguk, terus mengambil kain2 ihram dan menyimpannya. Air mata bagai di tubir mata...hasrat haji menjelma lagi.....

Sept..Okt...Nov 2006 saya lalui dgn pelbagai kepayahan termasuklah untuk mendapatkan visa diplomatik di Paris. Tanpa visa tersebut mana mungkin saya bisa memohon visa haji dari Konsulat Arab Saudi di Paris. Pertengahan Nov....sebaik sahaja mendapat visa diplomatik, terus saya bertanyakan rakan pejabat samada sempat atau tidak utk saya mengusahakan visa haji 2006...jawabnya ringkas "mana boleh En. Imran...tak sempat dah ni"....saya termenung seketika, tp dlm hati berkata..."ok tak pe, cuba tahun depan"


2007.....saya begitu sibuk dengan urusan kerja......terlalu sibuk....hingga leka dan lupa hasrat haji yang diimpikan....bgmp di bulan pertengahan Oktober saya teringat....terus saya ingin usahakan visa....blm sempat menguruskannya saya di panggil pulang berkursus di Msia sehingga awal November 2007. Sebaik sahaja saya pulang dari berkursus...saya terus hubungi Konsulat Saudi untuk urusan visa...jawapannya "NO NO NO"....saya betul2 terkilan...terkilan yang amat sgt.

2008 menjelang...suatu hujung minggu di bulan Februari, saya menghubungi KL spt biasa...berbual dgn keluarga, tetiba kakak saya bercerita cadangan beliau untuk berumrah, kakak bertanya "eh...Imran, kau nak tak pergi umrah"....saya menjawab "umrah??? ala...aku ni kalau boleh nak mcm kau jugak...nak gi haji dulu...sbb itu yg wajib". Seterusnya kakak menjawab "alah tapi tak salah kalau gi umrah dulu...mana tau lepas tu kau gi haji". Saya ambil lewa dan bertanya "bila cadangan kau nak gi umrah tu?" kakak menjawab "hujung Mei", bingkas saya menjawab "Ohhhh....hujung Mei....confirm tak boleh ikut sbb aku ada projek di Msia time tu kalau jadi".....sedang saya menyebut perkataan "confirm" tetiba hati aku berdetik....eh....macamana boleh kata mcm tu...kan semua ketentuan Allah. Lalu saya menjawap semula dgn kakak saya "tgklah dulu, kalau projek tu tak jadi, insyaAllah aku ikut"...jauh di sudut hati saya tak mengharap langsung sebab mmg saya sendiri tak pernah plan utk berumrah sblm haji dan projek di Msia yang direncanakan adalah penting terlalu penting untuk byk pihak atasan.

Sebaik sahaja meletak gagang telefon, isteri bertanya "kenapa yang Im tak nak gi umrah dulu?". Saya terperanjat dgn soalan isteri...dia terus menyambung, "kalau projek kat KL tu tak jadi, Im bawaklah kita sekeluarga gi umrah Mei nanti" Saya tersenyum sinis, dlm hati berkata..."eh betul ke dia ni, nak gi umrah...." saya bertanya isteri "betul ke nak gi umrah...kenapa?" Isteri menjawab "Yaya dah bosan dgn Europe...balik2 tgk benda sama...kita gi jelah umrah...tgk lain sikit" Saya tak kata apa...diam je....sbb tak yakin dgn hasrat isteri...ikhlas atau tidak.

Pertengahan April 2008, saya dimaklumkan projek di KL, dibatalkan di saat akhir. Saya menghantar sms kpd isteri "tak jadi balik KL bulan mei nanti, tak dapatlah bawak balik kunyit, kicap, sos dll tu"....Balasan sms isteri berbunyi "mcm tu...jadi ke kita nak gi umrah" Saya kaget...betul ke ni...mmg saya dah sebut dah janji. Di pendekkan cerita, kami sekeluarga menjalani ibadah umrah bersama ibu, bapa, kakak, abang dan anak saudara. Pengalaman yg cukup manis yg pernah saya catatkan di n3 sblm2 ini.

Pada minggu pertama sepulangan saya dari umrah....setiap malam saya mimpikan Makkah dan Madinah....without fail....sampai Eiffel Tower pun saya nampak bagai menara-menara Masjidil Nabawi.. Minggu ke2....setiap berselangan malam saya mimpikan kedua-dua kota suci...begitu juga minggu ke3....NEKAD saya buat keputusan utk tunaikan haji pada tahun yg sama.

Syaaban 1429 (2009) saya ke Konsulat Saudi utk mendaptkan visa haji...kata konsulat "My dear Mr. Imran....you are very very very the early" sambil menjegel mata kpd saya dan tersenyum. "Now u take back ur passport, I promised you, that u will get ur visa in Syawal...but please only come and see me a week after Syawal" Saya pulang hampa....

10 Oktober 2008...kira2 seminggu Syawal...saya ulang semula ke Konsulat Saudi...sepanjang perjalanan hati saya berdegup kencang....bagai di palu...bergetar dan berdebar...ntah mengapa. Saya hubungi KL...hubungi rumah...semua ok...tertanya-tanya saya....kenapa saya berdebar semacam....Sampai di Konsulat...berjumpa pegawai2 di Konsulat yang mmg sudah mengenali saya.....caya tak caya dlm masa 10 minit visa haji saya diserahkan kpd saya....sekaligus segala debaran hilang serta merta...kata pegawai "Welcome to the Holy Land of Allah....u've been chosen...alhamdulillah" Saya terus mengambil paspot dan melihat visa tersebut...bagai tak percaya....mudahnya bila diizinNya.

Saya terus hubungi ibu memberitahu khabaran gembira....hati melonjak...hubungi isteri beritahu perkara yang sama. Dalam hati saya berkata-kata "bagusnya kalau sblm pergi haji nanti saya dapat pulang seketika ke Malaysia dan Singapura, untuk temui keluarga dan sanak saudara" tp saya terpikir juga...takkanlah saya dapat semua yg diharapkan ini........................

..............................bersambung

22 comments:

  1. salam saudara Imran...

    alamak..dah seronok baca tetiba ada interframe lak...aduhh en imran nih..dah syahdu tadi duk baca kisah pengalaman mu ituh....takpa aar jgn lupa episod ke2..sya tunggu...Best gak baca tadi..alhamdulilah....

    waslam

    ReplyDelete
  2. salam IP,

    alhamdulillah, Allah maha besar dlm menentukan perjalanan semua hambanya. Dibukakan hati kita dan ditunjukkan jalan .

    ReplyDelete
  3. salam IP
    khusyuknya baca cerita catatan perjalanan ke Tanah Suci , macam CL gak , tengah2 leka baca ,laaaa bersambung lak ... ok ,kami tunggu episod akan datang...

    ReplyDelete
  4. salam sdr IP,

    Alhamdulillah, biarpun pelbagai rintangan, sdr IP dapat juga kesana.

    catatan menarik yang boleh dikongsi...

    ReplyDelete
  5. Salam En. Imran,

    Saya sebelum ni dah pernah kesini masa awal-awal blog ni dibuka tapi tak boleh post comment...Saya cuba lagi ni especially bila En.Imran bercerita pasal kisah haji...harap2 boleh...lagipun IE saya dah diupgradekan baru-baru nie.

    So, teruskanlah cerita-cerita hj...saya suka saja nak dengar pengalaman haji org lain. Nampaknya setiap kali keMakkah, saya terbang ke Paris pula he he...

    ReplyDelete
  6. Salam IP,
    tengah sedap baca, dah habis lak citer ni...cepat sambung...memberi inspirasi ni Cik Imran...

    Paling saya suka bab emak cik imran menghulurkan lain ihram tu...aduii...menyentapnya dialog ibu cik imran tuh....lembut dan mendalam....

    (siri telenovela ni...mesti mengalahkan citer Nur Kasih syahdu nyer...cerita ni hero nyer Cik Imran, Heroin nyer mesti Yaya kan...suka dialog Yaya menyentap hubby nyer tuh...cayalah Yaya...

    ReplyDelete
  7. Salam IP,

    Itu lah dugaan untuk menunaikan haji..
    IP pun pergi haji bersama yem pada 2008 cuma masa tu tak kenal lagi hehe kalau kenal bole jmpa..Insyallah nak pergi haji lagi ni..

    ReplyDelete
  8. Salam ukhwah IP,

    Pertama kali masuk dan beri komen. Satu perjalanan haji yang amat menarik dan mendebarkan. Saya turut merasai debaran yg tuan alami sehingga naik bulu roma saya membaca perstiwa yg berlaku pd 10 Okt 2008. Hampir2 nak menitis air mata krn saya juga pernah berada dlm situasi yg mendebarkan itu semasa menerima surat pengesahan TH.

    Saya percaya setiap org yg pernah menjadi tetamu Allah mempunyai catatan perjln yang mendebarkan sebelum menerima kd jemputan masing2. Semuanya akan tersimpan sebagai kenangan teridah di dlm hidup yg tak mungkin dilupakan.

    ReplyDelete
  9. En Li....wah raja pecut dah lari sampai ke Paris...hehehe

    Alhamdulillah...akan saya sambung episod ni...hari ni juga, insyaAllah.

    ReplyDelete
  10. CR....betul...mmg telah ditentukan...saya pasrah dan redha atas segala-galanya

    ReplyDelete
  11. Ummi Humairah...thanks again for dropping by, insyaAllah episod akan dtg....cukup menarik....tungguuuuuuu

    ReplyDelete
  12. Saifuddin...betul tu...bg saya terlalu byk rintangan....yg tak saya catatkan segalanya di sini...mungkin Allah mahu saya betul2 menghargai peluang yg akhirnya di berikan pada saya....saya harap bukanlah utk kali yg terakhir. Slm ukhwah...moga hubungan kita berkekalan, insyaAllah

    ReplyDelete
  13. Ummu Adam....alhamdulillah, dpt juga akhirnya Ummu tinggalkan jejak. Slm ukhwah dr kami....sudi2kanlah ye jenguk kami di sini sesakali :-)

    ReplyDelete
  14. Datin....3 wanita utama Ibu, Isteri dan Kakak yg mbawa terus dekat padanya...alhamdulillah.

    Saya ingat, masa ibuk menghulurkan kain ihram....saya mengambilnya tertunduk...terus meletakkan kesua0dua set ihram tu kemas di sudut tepi beg besar....cukup syahdu.

    Isteri saya....mmg seorang yg cukup simple....sblm umrah tak pernah bertudung...sbb tu saya cukup hairan mengapa dia yg beriya2 nak berumrah....walhal tak pernah dia sebut hal2 berumrah berhaji ni....Kecekalan beliau buat saya tewas....dan membawa keajaiban sebenar bilamana kami sekeluarga b5 dijemput menjadi tetamuNya berumrah pada Mei 08....sesuatu yg tak pernah saya jangka...tak pernah saya rencana atau khayalkan....Ya Allah...hidup ini benar2 magis.

    Sebenarnya terlalu byk ingin saya catatkan...tp tak tercerita di sini...

    Tunggu ye kedatangan episod ke 2 yg lebih menguja

    ReplyDelete
  15. Yem...la iye ke...tak sangka kita sama2 di sana. InsyaAllah ukhwah kita berkekalan...nanti2 kita jumpa ye Yem

    ReplyDelete
  16. Ina....salam perkenalan.

    Mmg betul, kenangan terindah...lebih manis dr berkasih, lebih mengasyikan dari cinta pertama, lebih mendebarkan dari segala-galanya.

    Segalanya tersimpan kemas dlm diari hati...takkan semua dpt kita catatkan di ruangan ini. Ina...terima kasih atas kesudian Ina berkongsi cerita....m looking 4ward to hear to ur pengalaman.

    InsyaAllah Part 2 kisah ini akan lebih mendebarkan...TUNGGUUUUUUUU

    ReplyDelete
  17. salam

    Alhamdulillah,hasrat Cm nk dengar sendiri kisah haji en im,terkabul,teruja dengar citer dari harny,so CM ni kira first supporter lah yer...sambunggg222


    ku bayangggkaaan Cik Im seperti Adam Hassan ,hero Nur Kasih,drama yg paling meleeetooop di Mesia skrg ni!!

    ReplyDelete
  18. Salam IP,

    wow, satu lagi bintang menjelma hasil PDKM. Teruskan info haji ini, ianya sangat berguna kepada bakal-bakal haji. Lagi banayak yang menulis, bakal-bakal haji lebih mudah dapat memahaminya.

    ReplyDelete
  19. Cik IP, tumpang lalu,
    Mas,
    Jangan kau sebut Adam tuh...akak dah mula terbayang-bayang...sebenarnya tak tengok sekalipun citer tu, tapi Nurul update akak selalu...so akak pun rasa mesti romantik giler...IP @ Adam, Yaya @ Nur Amina...cantik-cantik...Mas ni ambik Sarah je lah...akak jadik Hajjah...k..boleh....Cik Li @ Aidil...Lia nya sapa yer? Taraaaa....

    (eh mas...kata laluan akak macam nama mirwan tapi millwan..

    ReplyDelete
  20. CM....kisah haji yg pjg...terlalu pjg nak diceritakan....Apa yg saya citekan setakat ini, blm lg sampai tahap yg dicitekan pd Harny....sabar nooooo

    Adam...Nur Kasih....pe cite ni.....melepeTOP jgn sampai berkecai badan udahlah ye CM

    ReplyDelete
  21. AZ...tak sangka AZ pun sempat singgah dlm kesibukan AZ....alah cite2 biasa je...harap bermanfaat....episod III saya nanti bermulalah pengajaran sebenar :-)

    ReplyDelete
  22. Datin...alamak semua dah kena demam Nur Kasih....manalah saya dan wife nak dibandingkan dgn hero heroin yg hebat2 tu....kami biasa2 je lainlah Datin...hehehe

    ReplyDelete