Followers

Friday, October 30, 2009

Labaikallahumalabaik...(Part III - Selamat Tinggal Dunia)

Kami sekeluarga tiba di Paris pada pagi 10 November....genap 17 hari saja lagi utk saya terbang ke Jeddah. Tiba di rumah...saya bersiap terus ke pejabat...letih, wp 13,14 jam penerbangan dr KL - Paris...saya perlu masuk ke pejabat....ada urusan yg perlu ditangani. Saya terus-terusan sibuk dan sibuk dan sibuk...sehinggakan tidak sempat bercuti sebelum memulakan kembara haji.

Seminggu sebelum berpergian...dapat tips dr kenalan baru...sahabat Azuar, Noor Lailah namanya...cukup baik hati....kami berkenalan melalui Facebook....byk tips2 Haji yg dikongsi, sampaikan senarai brg2 nak di bawa ke Tanah Suci pun beliau emailkan....alhamdulillah.

23 November - Duta dan pemandu pejabat bertugas luar ke Geneva, ofis saya yg kecil kian sunyi. 2 hari kemudian, kakitangan saya (Farid) pula mula bercuti atas urusan peribadi yang penting di Nice bersama anak dan isteri....saya rasa betul2 sunyi....hati tertanya2...mengapa ye...saya bagai ditinggalkan semua...bos, pemandu yg saya anggap bagaikan pakcik saya, Farid - yg bagai adik kandung saya...ahhhh.....itu semua dah ditentukan....tak de apa tu Im....saya menyenangkan hati sendiri. Hati berkata lagi....alah mati nanti pun sorang gak....sambil cuba tersenyum sendiri.

Rabu, 26 November - pulang dari pejabat jam 8 malam...ada beberapa tetamu dtg berziarah...hati saya gembira....ada jugak yg dtg berkunjung.......yg bukan Islam pun ada...alhamdulillah. Tetamu balik...segera saya selesaikan urusan mengemas bag. Tidur jam 11.30 mlm....alhamdulillah, cukup lena tidur saya malam tu.

Khamis, 27 November - Saya dibangunkan dengan deringan telefon daripada Mama Jo (ibu mertua)...selepas tu sambung menyambung dengan telefon dari Ibu di Kuala Lumpur....alhamdulillah...mmg sebak tp ntah mengapa hati saya begitu keras...tiada titisan airmata...tiada kekesalan....saya sedar...hati saya telah benar2 bulat dan bertekad lengkap utk menunaikan rukun ke 5.....nothing else matter.

Maisarah - isteri saya sibuk siapkan anak2 (Hadi dan Amirah) ke sekolah. Tepat jam 8.25 pagi...Kak Ina (PA pejabat) dtg berkunjung....beriya-iya beliau ingin menghantar ke CDG Airport. "Tak pe En Im...tak de org htr, biar Kak Ina hantar....nanti time balik...Kak Ina balik nak tren je"....saya tau dia sebak tgk seorg bakal tetamu Allah memulakan perjalanan ke airport tanpa diiringi sesapa pun...isteri tidak, anak2 tidak, rakan sepejabat pun tidak, sedara mara pun tidak....saya teguhkan jiwa, saya kata "Kak Ina, tak pe....tak de siapa di pejabat.....Datuk ke Geneva, Farid ke Nice, SU3 yg baru.....baru je 3 minggu kerja kat ofis"

Genap 8.30 pagi...teksi yg di sewa tiba....saya gegas turun dibantu pembantu (Kak Yuni)....Kak Ina, isteri, dan 3 anak2 turun bersama. Saya terus mengucapkan terima kasih pd Kak Ina dan pohon sampaikan salam saya pd semua di Paris......Kak Ina sekali lagi bertanya "En Im...betul ke En Im tak kisah...tak de sapa2 hantar ni...betul ke ni"....bergenang-genang dan bercucuran airmata Kak Ina....saya sebak tapi mampu tersenyum dan mengangguk kepala. Saya terus naik teksi bersama isteri, Hadi dan Amirah untuk menghantar mereka ke sekolah sblm saya meneruskan perjalanan ke airport. Sempat saya mengusap rambut dan mencium dahi serta pipi Nadia yang tidak memahami apapun, Nadia terus di dokong Kak Yuni naik semula ke apartmen.

Perjalanan ke sekolah dgn teksi hanya 5 minit....Hadi dan Amirah terus memeluk saya. Tiba di sekolah, saya memeluk mencium 2 permata hati saya....tak sangka Allah memudahkannya. Hadi yg begitu manja...nampak sedih tapi redha dengan pemergian saya...dia tunduk merenung saya dengan ekor mata...renungan yang tak mungkin saya lupa. Amirah....nampak cekal, tp raut wajahnya merah....dan nampak berkaca-kaca matanya...dia merenung tajam...tajam betul kepada saya...buat saya tertanya....kenapa oh kenapa. Isteri saya pun saya tinggalkan di hadapan sekolah....beliau yg saya kenali cukup2 tabah malahan keras hati...seorang yg amat jarang sangat menitiskan airmata.....begitu rapuh tiba-tiba. Dia menangis semahu-mahu hatinya.....saya dapat rasakan kesedihannya....tp hati saya terus berkata "apa yg bakal aku lalui nanti adalah lebih hebat dr segala-galanya, tiada yg lebih hebat dr kasih Allah" Kami berpelukan erat....saya mengucup dahinya....dan bingkas meleraikan pelukan dalam keterpaksaan. Saya tabahkan hati, masuk semula ke dalam teksi dan meneruskan perjalanan ke airport CDG.

Perjalanan ke CDG mengambil masa dalam 35 minit...peluang saya gunakan menghantar sms kpd sahabat2 di Msia, Spore, Paris, dll...memohon maaf atas segalanya....byk juga yg membalas dgn doa dan kata2 hikmat...alhamdulillah. Saya tiba di CDG berseorangan....terus ke kaunter Saudi Air.....percaya tidak percaya dalam masa kurang DUA (2) minit tanpa beratur tanpa bersesak...segala urusan check in selesai....SAYA KAGUM....Saya terpinga-pinga bagai tak percaya....tetiba ada suara petugas Saudi yg menyatakan "Ya Habibi...you are the guest of the Allah the Creator.....its a holy obligations for us to give you the best service that we can". Ya Allah....mudahnya....tak sangka semudah begini...blm sampai ke Baitullah pun kau telah permudahkannya utk ku...alhamdulillah.

Menunggu penerbangan....Ibu menelefon dr Msia, katanya "Im...kenapa tadi Ibuk call Maisarah, dia menangis terisak2...tak pernah dia macam tu....kenapa" saya tak terkata apa...terfikir saya...kalau dia tak nak saya pergi haji...kenapa dia yg beriya-iya menguruskan semua urusan pembelian tiket saya....saya pelik....ntahlah terfikir...mungkin kesedihannya kerana melihat kepergian saya yg bagaikan musafir berbekalkan 1 beg sahaja, jauh berbeza dgn pemergian jemaah haji kalau dr negara kita.....yg dihantar rombongan keluarga.

Kakak menghantar sms berbunyi...."sapa htr gi airport...sapa baca doa, sapa azan" saya membalas....tiada sesapa htr ke airport...tiada bacaan doa, tiada laungan azan TIADA APA PUN" tetiba hati saya terasa pilu......mengheret pada memori tahun 2000 bila azan dilaungkan oleh ustaz di rumah Ibu di Kg Pandan sblm kakak saya melangkahkan kaki keluar rumah bagi memulakan kembara hajinya.

Kira-kira 30 minit sblm penerbangan, saya menerima panggilan dr sahabat baik Zulhasny......katanya "Imran...kau ok ke? Jgn risau ye, Allah akan pelihara keluarga yang kau tinggalkan lebih baik drp kau jangkakan"

Byk nasihat yg dititipkan oleh Zul....terlalu byk, begitu juga dgn kakak dan kawan baik saya Azuar yg bersms bertalu2. Saya menganggukkan semuanya nasihat2 yg diterima tanda bersetuju....Mungkin ramai yang tidak tahu pada masa itu saya telahpun mengucapkan sesuatu yg tak pernah terlintas di fikiran saya sblm ini....saya juga seakan2 bersedia jika tidak lagi bertemu segala yg telah saya tinggalkan...baik di Paris, Msia, Singapura, Indonesia....dan di mana jua....Di waktu itu...saya benar2 yakin wp nampak sy bersendirian, Allah dan Rasul mengiringi tiap rentak perjalanan saya. Sebelum menaiki pesawat Saudi langkah berganti langkah berulang kali, diselang selikan zikir dan tahmid saya lafazkan"SELAMAT TINGGAL DUNIA".........................

......................bersambung Part IV

1. salam abang...akhirnye...tumpah juga air mata hanis....huhuhuhu...tanak komen bebanyak dah laaa....nak baca yang seterusnya ajeee..... :-(

2. salam IP,

suatu perjalanan yang mengajar kita erti sebenar kehidupan di dunia yg sementara ini, satu perjalanan dalam mempersiapkan diri kita dalam menyempurnakan rukun yang ke 5 tak akan sama dengan perjalanan-perjalanan yang lain .

3. Adik ku Hanis....td di masjid slps solat Jumaat, saya syahdu terkenangkan Baitullah...ditambah pulak kata2 Hadi pagi tadi...katanya "Yes Bapak...i want to go to Makkah again, o yeah...i will work in Makkah when I grow up"

Imam baru baca Fatihah...dah berderai airmata saya....

4. CR....betul tu...perjalanan haji adalah orientasi menuju akhirat...tinggallah ibu, tinggallah anak, tinggallah isteri...tinggallah dunia....kita bertemuNya dgn berbekalkan taqwa saja.....itu yg saya rasa masa melangkah masuk ke pesawat.

5. Salam IP,
    Terharunya dan terisak-isak saya membaca episod ini.. Memang betul kita pujuk diri sendiri, perjalanan ini perjalanan ibadah, nanti mati pun sorang-sorang. Pengajaran haji mampu didik manusia. Linangan air mata dihadapan Kaabah dengan menyatakan kekesalan diatas dosa2 yang lalu menandakan betapa pasrahnya kita terhadap Allah dan bersedia untuk mengubah hidup kepada yang lebih baik.. Ya Allah ampunilah dosa-dosa kami.

6. SAlam En IP,

Dok baca jer pengalaman IP sebelum nie, tapi tak leh nak komen... tak tahu kenapa... sama cam kat umah CR, Kak Nija... jenoh nak hantar komen...

Sebak membaca kisah perjalanan En Ip ke Tanah Suci...

7. sebut pasal azan, teringat minggu lepas sewaktu nak membawa mak ayah ke kuala lumpur.. solat zohor di masjid kg, jemaah kg ramai berkumpul meraikan pemergian mak ayah.. setelah azan dilaungkan, maka bertolaklah kami ke kl.. mula2 suasana sepi dan sayu menyelubungi keretaku.. dah nak sampai tampin barulah ada bunyi2 yg memecah kesunyian..

hmm mcm nak buat novel lak ayat2 sy ni, hehe..

8. Zie...betul kata Zie...tiada apa yg saya pinta hanya keredhaanNya...ku tinggal kg halaman, ku tinggalkan segala yg ku sayang....demi kasih pada yg 1.

9. Atikah...komenlah jika sudi...saya menulis pun utk diri sendiri...mana yg boleh di ambil teladan dan sempadan...ambillah...komen tak komen bukan ukurannya.

Pengalaman haji saya cukup meruntun jiwa...cukup berbeza...tp saya yakin semua yg lain turut punyai keistimewaan tersendiri. Tikah bila lg?

10. Pjal...thanks for dropping by...saya harap Pjal bacalah kesemuanya seteliti mungkin...kalau ada yg boleh dijelaskan akan saya jelaskan dlm komen saya.

Pjal adikku...kalau diiringi doa dan laungan azan boleh menyentap jiwa semua hingga ke Tampin...bygkan kalau tanpa doa, tanpa azan...tanpa sesiapa mengiringi ke lapangan terbang....saya rasa kalau tak betul cara mau terduduk kita di buatnya....alhamdulillah Allah memudahkan segalanya buat saya.

Janji ye Pjal...baca terus catatan saya nanti

11. Salam IP.tak sabar nak baca creta seterusnya..mengharukan.Salam utk isteri.

12. Tumpang lalu,minta maaf le,mamaju samakan pulak dgn mama jo,kita br je kenal...

13. Salam IP

CM terkesima,IP juga penulis hebat,catatan yg lahir dari hati,begitu sebak,cm membacanya,part tika isterimu menitiskan air mata tika melepaskan cik im,amat mengharukan,pergimu bagai sorang kembara,musafir ditanah gersang ,membawa sekeping hati mencari cinta Allah,honest i tell u,sungguh indah catatan ini.

dear my fren

go,tulislah lagi,i m waiting for ur miracle word,cm nak tunggu apa yg harny cerita "allah mahu membersihkan dirimu dulu" sebelum bertamu sebagai tetamuNya..

14. salam IM,

seronoknyer baca travelog haji nih...kak nab pun menjadi sayu gitu...rindunya kat Kaabah!

15. salam abang..hanis doakan semoga cita2 hadi menjadi kenyataan..insyallah...ganti CL keja kat sana pula....

16. Salam Imran

You've still havent lost your touch, eh? huhu. Sekarang aku dah ada kat Glasgow. Tadi dapat good news Majlis Shurah sini nak buat umrah trip during easter break. So satu jalan Allah dah buka, tinggal doa diberi rezeki menjadi tetamuNya ke sana.
    At the moment, I'm facing one obstacle after another. May Allah gives me strength

17. Mama Ju....thanks for visiting me again....nanti saya sampaikan salam kpd isteri. Alah Mama Ju, tak pe....saya anggap semua dlm blog ni bagai saudara...mmg pun kita saudara seagama...betulkan Mama :-)

18. CM...tak delah CM...biasa2 je...tu pun saya kontrol tu sbb tak nak hilang macho...hehehehe. Nanti saya sambung ye...Part IV...biasa2 je...perjalanan membersihkan lagi diri bermula. Jap2 lg saya upload ye

19. Kak Nab...apa kabar? Glad that u njoy reading it. Mmg menarik pengalaman haji....Allah takdirkan perjalanan haji sbg perjalanan teristimewa buat semua...setiap insan ada ceriteranya....berbeza namun cukup istimewa utk dikongsi bersama.

20. Hanis...thanks for ur doa...tp si Hadi ni sibuk nak jd saintis...hehehe

21. Harny...apa erti hidup tanpa halangan. Like a garden without roses...like a rose without a thorn....how would it look like...would it be as beautiful as precious. Hang on.

Promise...u go easter nanti, aku doakan. All the best my dear sister :-)

22. Salam IP,

Sedih bila membaca tulisan IP, terutama bila pergi tanpa sesiapa yang hantar, tak seperti kat Malaysia, ramai yang menghantar hingga ke Kelana Jaya, tapi demi untuk ibadah IP teruskan denagn tabah, terharu akak, rupanya kita pergi tahun yang sama.

23. Kak Sidah....betul mmg bersendirian....bersyukurlah buat semua di tanahair yg pergi dihtr keluarga, diiringi teman...dipimpin petugas2 TH....berombongan...saya bersendirian...alone but alhamdulillah NEVER lonely :-)