Followers

Thursday, February 11, 2010

Alam yg 1 lagi...............

Beberapa minggu lalu, saya diajak berbual tentang perkara2 misteri, ghaib dan bebenda yg sama waktu dgnnya. Soalan yg pertama ditanya "Encik Imran, Encik Imran percaya tak bebenda ghaib?" Saya menjawab ringkas..."tentulah, mmg ada semuanya" Jwpan ringkas saya disambut dgn soalan yg begitu memeranjatkan saya, "Encik Imran...ada saka ke? Saya rasa Encik Imran ada benda yg mengikut Encik Imran" katanya lagi. Saya senyum dan menggelengkan kepala, perbualanyang saya jangka singkat akhirnya berlarutan hampir 2 jam lamanya. Byk yg kami bincangkan....terkadang menyeramkan terkadang mengagumkan, begitu mengujakan. Slps berbual pjg saya pulang ke rumah seperti biasa....

Slps solat Isya', mata saya terkebil2 mengingatkan segala yg diceritakan sahabat tersebut dan juga kisah2 seumpamanya yg pernah saya dengari sejak bbrp tahun lalu. Di sini ingin saya kongsikan sedikit apa yg pernah saya dengari....lalui.

Peristiwa A:
Kira-kira 15 tahun lalu, saya menaiki kereta sahabat (Din) yang memandu Proton Satria dr Sungai Petani ke Kuala Lumpur. Sedang memandu, tetiba saya sedari Din tersenyum tersengih sendirian. Saya terus bertanya "eh...napa kau sengih mcm kerang busuk ni?" Dia memandang ke arah saya dan berkata "kau nampak tak sepjg highway ni ada benda...penuh berderet" Saya bingkas memandang ke hdpn, tiada apa yg saya nmpk, tp Din berulang kali menyatakan dia nampak dan benda tersebut seakan bergurau ceria sesama sendiri......PELIK namun tak menyeramkan.

Peristiwa B:
Di Tokyo sekitar tahun 2000/2001. Jiran sebelah rumah (seorang lelaki waraq berusia dlm 37 tahun) sering mengadu yg dia diganggu oleh sesuatu diwaktu jaga dan diwaktu tidur. Beliau yang hanya ditemani oleh seorang anak (isteri beliau bekerja di KL) jelas kelihatan terganggu dan sedikit kacau bila diganggu oleh mahkluk yg beliau sendiri sebenarnya kenali sejak berbelas tahun. Slps lama berkenalan, beliau menceritakan yang gangguan tersebut adalah sebenarnya saka milik keluarga isteri beliau. Bila saya bertanya apakah jenis saka tersebut, dia katakan ia adalah saka harimau.....mak aii kecut perut saya....kalau boleh time tu mau saya lari keluar dr rumahnya.

Peristiwa C:
Seorang lelaki yg sedikit berusia tampil menceritakan yg beliau sebenarnya mempunyai saka yg baru beliau tahu asal usulnya drp keturunan hulubalang. Beliau sering bermimpi yang pelik2, mimpi di bawa terbang ke angkasa lepas sehingga nampak syurga dan neraka, mimpi beliau sendiri boleh terbang merentas dunia hingga ke padang pasir di timur tengah dan sebagainya. Beliau juga menceritakan bgm tiap kali bersolat jemaah dgn keluarga, saka tersebut akan turut berjemaah bersama mereka.....

Peristiwa D:
Seorang sahabat menceritakan bgm beliau berasa pelik slps mendapat tahu, saudara beliau dikunjungi arwah Datuk (waraq orgnya) beliau yang telah pun meninggal dunia kira-kira 2,3 hari sblm tarikh kunjungan tersebut. Saudara beliau yg tidak mengetahui berita kematian tersebut menyambut Datuk itu spt biasa, namun tak byk perkara yang dibicarakan oleh si Datuk (arwah). Hanya slps sebulan kemudiannya saudara tersebut menghubungi rumah Datuk berkenaan dan terperanjat bila dikatakan Datuk tersebut telah meninggal sejak sebulan lebih yang lalu.

Peristiwa E:
Mamat yg berusia dlm 25 tahun sedang nyenyak tidur di biliknya, tiba2 Mamat tersedar dan ternampak pintu biliknya di buka oleh ntah siapa...dia cuba bangkit menjenguk namun dia tak berjaya, dia bagai dikekang badannya...tak boleh bangun langsung. Pada masa yg sama mahkluk yg membuka pintu tersebut dtg menghampiri dan mengelilingi katil di mana Mamat terbaring. Mamat cuba mencapai suis lampu meja di sblh katil dgn tangan kirinya....tak berjaya, setelah 3,4 kali mencuba baru tangannya sampai di suis berkenaan, namun puas suis tersebut dipetik, lampu tidak langsung menyala. Mamat menguatkan diri utk melontarkan suara berazan, namun tak juga terkeluar suaranya. Akhirnya Mamat azan sekuat-kuatnya di dlm hati, sekelip mata mahkluk yg mengelilinginya hilang, dan badannya pun bebas dr tindihan yg mengganggunya.


Sebenarnya byk sgt kisah2 pelik tp benar yg saya dengari selama ini, ada yg teramat pelik yg tak dpt saya kongsikan di sini. Perkara2 ini ada yg katakan disebabkan oleh saka, ada kata jin-jin, ada kata iblis, ada kata kadam, ada yg kata qarin. Ilmu saya cetek....di harap kawan2 yg berilmu dpt memberi pandangan akan perkara2 sebegini. Ada yg berkata sebaik-baik jin adalah sejahat-jahat manusia....tp ramai juga yg membidas dakwaan ini. Saya juga difahamkan ada yg menyatakan Rasulullah s.a.w. sendiri mempunyai Qarinnya yg telah di Islamkan dan masih hidup di Madinah...wallahualam.

Ur comments r MOST welcome

37 comments:

  1. salam dato Imran ....


    menyeramkan....tapi benar.....

    banyakkan membaca surah surah alquran sebelum tido..iotuh yang saya amalakan..alahmdulilah tiada gangguan dari Nyer..

    waslam

    ReplyDelete
  2. En Li...terujanya bila org Makkah sudi jauh2 dtg jenguk saya kat sini. TQVM

    Rasanya kat Makkah tak de kot gangguan2 mcm tu. Tp mmg Quran adalah ubat mujarab utk segala jenis penyakit, thanks for the reminder.

    En Li...bila nak terjah dtg Paris ni, be my guest :-)

    ReplyDelete
  3. Salam Dato Meran,

    memang rasa teruja sangat bila orang Mekah jadi raja pecut kat gelanggang kita. hehhe

    Masa saya kecik2 dulu, juga biasa dengan saka-sakani.Salah satunya saka rimau yang dipunyai oleh sorang nenek tidak jauh dari rumah az. Rumahnya terpencil betu;. walaupun dah tua, masih kuat.

    ReplyDelete
  4. AZ....tentu AZ pun kecut perut dgn nenek tu kan? Mungkin AZ boleh kongsi apa jd dgn nenek tu di hujung usianya. Ada kata yg saka tu akan turun kpd keturunannya tanpa perlu mendaptkan persetujuan, ada kata mesti ada kesanggupan. Mana yg betul pun tak taulah AZ?

    Thanks for ur time :-)

    ReplyDelete
  5. salam Im,

    lamanya tak bersiaran!
    kak nab tak tau lah nak komen apa2 about this saka..
    anyway thanks for those stories...baca & ada yg buat kak nab rasa takut.

    ReplyDelete
  6. Kak Nab, bz sket lately. Mmg ada yg menyeramkan, ada tu saya nak cite pun tak berani, tp pelik, ramai pulak geng2 yg cite kat saya bebenda mcm ni...saya tension gak tu yg sembang kat alam blog ni...nak release tension at the same time....thanks Akak.

    ReplyDelete
  7. salam dato imran..

    akak teruja dengan n3 ni..biasa jugak dengar tentang saka ni..dan memang biasa dengar dia akan turun ke anak cucu dengan sendirinya..dan ramai juga yang teringin membuangnya..tapi bolih ke..tak tau lah..

    ReplyDelete
  8. Erna....first of all, salam perkenalan dr kami di Paris.

    Second...pls be inform panggilan Dato tu hanya suka2, coined by our great brother Azli PDKM. Feel free to call me Imran:-)

    Akak...saya pun tertanya2, boleh ke sebenarnya buang saka ni. Masa saya ke Cairo last year ada student yg bg tau yg dia sedang berubat membuang saka gajah yg dimilikinya....SERAM gajah saya mendengarnya.

    Thanks for visiting us ye Kak Erna

    ReplyDelete
  9. Hari tu kan, kan, kan... aku cakap ada sikitttttt besar kan, kan,.. eh eh, aku puji sebenarnya. Hantu sini cantik2 tak macam hantu melayu.. mesti rambut tak sikat lah, baju tak basuh lah, busuk tak mandilah kan kan...
    malam juga... 'dia' sudah keliling kat kepala aku daaa bagi hangat satu muka hahahaha..
    tapi biasalah kan... tidor lagi best

    ReplyDelete
  10. salam bro imran : tak tau lah nak cakap aper pasal bende ni, nak kata tak ade.. ade, nak kate ade.. entah lah.

    masa sy belajar dulu, roomate sy pon sering kene kacau dengan sesuatu. ade sekali tu, sy pernah pandang dia tgh tido, tibe2 dia macam terkejut.. pastu terus bangun bukak lampu. dia bgtau sy, bende tu datang lagi,... huh.. meremang bulu tengkok masa tuh...

    ReplyDelete
  11. Harny...awat hang cakap lagu tu...giler kau, padan muka kena keliling hantu Mat Salleh, eh...hantu kat Glasgow pakai skirt ke, err i mean kilt...hehehe

    ReplyDelete
  12. Afeezz, mmg ada, saya pernah gak nampak2 kelibat, tp tak kena kacau sgtlah. Yg kawan Afeezz kena tu kat UITM ke? Mmg ngeri kalau roomate sendiri yg kena, sbb takut benda tersalah tuan, kita pulak yg diganggunya.

    ReplyDelete
  13. salam ziarah,

    takder komen cuma tumpang baca jer

    ReplyDelete
  14. Zie...apa kbr? Lama tak dgr berita, bz sgt agaknya. Bila nak mulakan blog Zie...kami SEMUA menunggu. Eh, nak tanya, hjg bulan nanti bz ke? Thanks krn sudi menjenguk.

    ReplyDelete
  15. Salam En.Im,

    Pernah juga dgr, tapi tak pernah terjumpa, tak naklah jumpa2, akak ni penakut sikit En. Im, selalulah baca ayat AlQuran, jgn tinggalkan walau sehari pun, insyaallah..kita dihindari dari makhlok2 jahat ni.

    ReplyDelete
  16. hahaha imran, kat NST dulu pernah gak kena sakat. Lift terbukak sendiri tanpa aku tekan ya! sora bagi salam, lights toilet padam ngan sendiri. Perkh. Tapi yg paling best time duvet aku terawang-awang masa aku tido kat hotel kat madrid.. tu aa yang paling syiok sekali.

    Thing is, kita share alam ni dengan semua makhluk. So kena hidup harmonilah kan 1Malaysia, 1Planet gitu. Kalau takat terbang2 cak ku cak tu nak buat camner kan? try to ignore la kot.. sekali sekala depa nak publisiti apa salahnya. Tapi yang aku tak tahan yang dipuja dipanggil dijadi pendamping etc etc.. tang tu dah syirik. Mesti teringat Mona Fendi.. uh.. al-Fatihah untuk dia dan semua yang bersubahat. Semoga Allah ampunkan dosa2 mereka :)

    ReplyDelete
  17. Salam Im,

    Benda2 ghaib nie mmg ada, dlm Quran pun ada cerita. Bab saka nie akak cuma dgr cerita org je. Masa kecik2 masih bersekolah dulu, selalu kena tindih sesuatu masa tidor. Nak bergerak tak boleh, nak jeritpun suara tak keluar.

    Bak kata CL, amalkan baca ayat2 tertentu sblm tidur.

    ReplyDelete
  18. Salam Cik imran...

    Alhamdulillah...perkongsian yg baik.

    Surau kat taman perumhan saya salah satu cawangan darusyifa ustaz haron din, setiap ahad.lepas zohor, kalau ada masalah nak datang berubat jemputlah..tidak terhad kepada penyakit misteri, saka sahaja malahan semua penyakit...juga kaunseling...semua penyakit ada ubatnya...melainkan mati....tiada bayaran dikenakan....melainkan sedekahlah pada surau tempat saya tu...sebab surau tempat saya tu tapak masjid..perumahan kami tapi budget tak cukup nak perbesarkannya.....

    Saya, suami dan anak2 selalu pergi tengok keadaan pesakit...dah biasa..tapi tak ingin dekat....amalkan surah2 tertentu..dan membaca Al quran setiap hari, zikir dan jaga solat...insyallah benda2 ni tak suka dekat dengan orang yg jaga amalannya..sebab dia takut kepada kita...sebenarnya.

    Kadangkala Allah tu Maha Kaya..dia bagi kelebihan kepada sesetengah orang dia boleh nampak benda tu dan boleh berkomunikasi lagi...pastinya orang tersebut kuat amal ibadahnya....
    Jangan sesekali kita tunjuk pandai dengan benda2 ni..bahaya...carilah orang pandai dan mereka biasanya akan merawat secara berkumpulan....

    ReplyDelete
  19. Salam En. Imran,
    Terima kasih berkongsi cerita ini, mungkin pertanyaan di atas untuk Zie yang ni (yang tak siapkan blog sama dengan kak ngah). heheheh...

    Akhir bulan ni, Insya Allah ada kat Malaysia.

    ReplyDelete
  20. Salam Bro Imran,

    Wan pun dah biasa dengan bende2 ni sejak umur 12 tahun sampai sekarang. Dah lali, selalu nampak, tapi diorang tak kacau kita, tapi ada jugak yg menyeramkan esp. yg warna hitam.

    Apasal pulak n3 kali ni pasal bende2 ni? Tapi jgn percaya sgt, terima seadanya bende2 tu semua, tapi pergantungan semua kita panjantkan pada Allah swt. Sentiasa berdoa agar diri dan keluarga kita dilindungiNya.

    ReplyDelete
  21. salam
    i understand totally...i am going through it myself..effects of my own forefathers of which i never knew before....i never thought i had it..until a friend of mine saw them following me..just like wht dato went through...benar pergantungan kita pada Allah.tapi we cant deny their existance.

    ReplyDelete
  22. but the above statement doesnt mean i accept it.am just acknowledging it.and doing my best to fight it.Hikmahnya ianya mendekatkan saya pada YG ESA.

    ReplyDelete
  23. salam dik IP...

    jiran akak kat sini kata saka keturunan baik , dia jaga kaum kerabat tuannya .he he he
    macam tu pun ada yer .tp akak tengok dia pun selalu sakit pelik aje .ntah ler

    yg penting lebih baik kita berserah kepada Allah saje ,drpd percaya ada makhlok lain yg dpt membantu kita.
    takut terjejas aqidah kita. Na'uzubillah

    ReplyDelete
  24. lupa nk tanya td.

    dgr kata , IP nk ketanah suci dlm masa terdekat ni ek .semalam akak jumpa hjh Raihanah di Tmn Melati .

    ReplyDelete
  25. Salam IP,

    What! IP nak ke Mekah? Oh! Tidakkkkk!!!!! Rindu ku semakin sarat....

    ReplyDelete
  26. Salam IP,

    Jangan lupa doakan Wan sekelurga dapat menjejak kaki ke Tanah Suci secepat mungkin. Rasa dah tak dapat ditahan lagi. Sebut pasal ni je rasa nak menangis. Doakan Wan ye!

    Ni mesti nak gi satu flight ngan Kak Chaq ye! Baik cakap! Rahsia rahsia ye!!!

    ReplyDelete
  27. imran... i pun ada jugak diceritakan hal semacam nih... dari beberapa orang... 'uncle' pun pernah cerita perkara mcmni... dan i jugak pernah share satu cerita macm nih dlm blog i...
    http://adenium.blogspot.com/2009/07/guardian.html

    ReplyDelete
  28. Salam En Imran..saya pernah terbaca pasal saka dan gangguan yg invisible ni, ada org yg pernah mengalami dan dia cerita kan saka ni boleh dibuang melalui amalan ayat ayat al quran yg tertentu..

    Seram jugak kan bila bercerita bab ni.. Apa pun , Al Quran tetap penawar yang terbaik .

    ReplyDelete
  29. Salam Dato @ bro imran..

    pernah mengalami pengalaman spt ini.. masa belajar dulu2 lah.. aduhai, sat jerit sana.. sat jerit sini.. kalang kabut satu blok.. bukan nyer apa.. 'dia' sedang mencari tuan nyer.. yang tuan tu pun satu gak.. dah tau nak balik kampung tak bawak 'teman' nyer.. kata tuan nyer.. ini warisan keluarga.. 'penjaga' @ bodyguard.. dia pun memang tak nak.. tu yang sesaje je dia tinggalkan.. hampeh sungguh.. kasi susah kita orang satu blok.. yang best, siap ustaz kena ambil alih kerja pak guard.. he he.. sib baik ustaz encem.. apalagi.. yang jenis berani pun tetiba jadik takut.. ahiks!

    psstt.. dato, teng kieu vely2 much.. hanya Allah yang dapat membalas nyer.. semoga dato dan keluarga sentiasa didalam rahmat NYA.. amin

    ReplyDelete
  30. Salam Imran,

    Meremang bulu tengkuk baca N3 saka ni. Minta jauh sekelian bala, dari gangguan sebegini. Orang dulu-dulu suka benar bela saka ni. Minta terus dengan pemilik kita ni (Allah swt) lagi besar kelebihannya.

    ReplyDelete
  31. salam,
    Dato Im, selamat pulang.

    ReplyDelete
  32. salam

    dear cik im

    cik im balik malaysia????

    ReplyDelete
  33. salam cik IM

    apa kabar? kat paris pun ade citer macam nie jugak ke??tErkadang aina terpikir kenapa la tak hantar saka2 nie pi bantu ummah di palestin ke afghan ke...

    apapun mereka milik ALLAH juga..Usahlah kita mggemukkan mreka degn mngkagumi keujudan mereka...Mengenali seadanya dan meletakn ALLAH dalm segala urusan.. Semuga kita dijauhi dan terpelihara..

    dulu2 ain pun penah menjejak bunyi tapak kaki di rumah yg berlantaikan papan...mgg pelik bunyinya..puas mnegesan..rupanya mgg tak kelihatan. Khabarnya kebetulan masa tu ade org nak uji kami sekelurga dgn dihantarnya 'org perantara" kawal rumah...katanya dari gunung jerai....mcm2 kan...Syukurlah setelah berubat...kejadian itu tak berulang lagi..SEMUGA KITA SEMUA DI Jauhi dari bisikan dan ancaman syaitan ini....nauzubillah

    ReplyDelete
  34. Salam Bro Imran,

    Semoga semuanya sihat selepas satu perjalanan yg jauh. Wan sebenarnya nak cakap.... Wan rindu Hadi, Iman dan ur 2 girls tuh! Balik je sampai sekarang teringat-ingat dan tak puas setakat bersalam je. Rasa nak peluk2 mereka tapi takut diaorag lari pulak tu yg tahan persaan je tengok depa masa kt Kg Pandan tempohari. Rindu pd Hadi! Cerdiklah dia! Byk bercakap...

    ReplyDelete
  35. salam...singgah ke sini buat pertama kalinya...ade tahu cite datok Imran melalui PDKM! tapi tak berkesempatan untuk datang ke sini! follow gak sini la....silalah ke AGK ....baca alam satu lagi , memang mende2 ni....

    ReplyDelete
  36. Salam En Imran,

    Slmt brkenalan...dah lame gak kak N jd silent reader to ur blog...getting tru PDKM la tp la ni..blaja2 bertegur sape sbb rase rugi plak dok senyap je...ramai kawan sekurang krgnya membantu menceriakan idup kan.

    This n3 mmg memanggil kak N utk share experience...i've been thru banyak kali...bukan nak pon tapi x tau nape kgkadang diri ini di pilihnya...mgkin sbb Allah pnjamkn 3rd eye to me cuma letih nk involve..skg ni buat dek je and ignore.

    Yg x sedapnya terbaru ni...'benda' ni la (brTUAN rasenye) yg cuba memisahkn kak N ngan hsbd....siap tido in between us lagi...subhanallah.

    Tapi Allah jgk 'reference' kita dlm segala hal...alhamdulillah..Allah beri kekuatan mental, fizikal dan spiritual to fight it. Cuma...tang emotional yg kgkadang kak N terkucil sbb org perempuan la katekan....wallahu'alam

    ReplyDelete